Skip to content
Projekt bez tytułu (3)

Jak skutecznie wykorzystywać CRM w pracy handlowca?

Dlaczego automatyzacja sprzedaży jest dobra?

prognozowanie sprzedazy plan

Niezależnie od obecnego poziomu swojego doświadczenia jako handlowiec musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że właściwa sprzedaż produktów i usług zależy w dużej mierze od Twojego zaangażowania i zainteresowania klientami. To ile swojego czasu i uwagi im poświęcasz rzutuje bezpośrednio na Twoje relacje z nimi, a przez to wpływa na szanse zamknięcia sprzedaży.

↳ CRM dla handlowców - przetestuj HubSpota 

Jak powinna wyglądać organizacja sprzedaży przy użyciu nowoczesnych narzędzi dowiesz się z lektury artykułu.

jak zorganizowac sprzedaz zdalna


Jako handlowiec musisz stale pamiętać o wielu rzeczach jednocześnie. Multitasking to prawdopodobnie Twoje drugie imię. Chaos informacyjny, stosy notatek, wypełnione po brzegi kalendarze i przypomnienia w telefonie ciągle dają Ci o sobie znać, a Ty często miewasz problemy w odnalezieniu się w tym wszystkim.

Właśnie dlatego powinieneś zwrócić swój wzrok w kierunku automatyzacji sprzedaży jaką daje odpowiedni system CRM. Pomyśl o nim jak o osobistym asystencie, który gromadzi, analizuje i podaje Ci na tacy gotowe informacje o klientach, spotkaniach i transakcjach, oszczędzając przy tym Twój cenny czas.

System CRM to zwiększenie wydajności i oszczędność Twojego czasu.

Musisz wiedzieć, że efektów jakie dają skuteczne systemy CRM nie osiągniesz przy użyciu żadnej aplikacji zewnętrznej. CRM to kompleksowe narzędzie, którego działanie usprawnia CAŁY proces sprzedaży w Twojej firmie. Możesz na nim polegać od samego początku gdy pozyskujesz leady i przedstawiasz ofertę, aż do zamknięcia transakcji.

Dzięki automatyzacji sprzedaży Twoja skuteczność znacząco wzrośnie. Dostęp do informacji takich jak procent konwersji czy średni czas spędzony na obsłudze klienta to bardzo cenne zasoby, które generują się automatycznie po wprowadzeniu odpowiednich danych do systemu. Od teraz nie musisz już wertować stosu notatek i przekładać w pośpiechu kartek notatnika podczas spotkania biznesowego.

zmapuj sprzedaz w CRM


Stosuj dowolną segmentację klientów, przypisuj do nich zadania i uwagi. Te dane nigdy nie znikną i będą do Twojej dyspozycji od razu po wpisaniu nazwy klienta.

Jak prawidłowo gromadzić dane w celu automatyzacja sprzedaży?

Aby Twój CRM był skutecznym narzędziem, na którym możesz polegać musisz wiedzieć jak z niego korzystać.

Podstawowym nawykiem jaki powinieneś przyswoić jest skrupulatne wprowadzanie szczegółowych danych i informacji o klientach i spotkaniach. W ramach danego procesu sprzedażowego korzystaj z CRM'u już od samego początku.

Uzupełnij bazę o dane na temat klientów, których obsłużyłeś już w przeszłości. Załaduj i powiąż z kontami kontrahentów odpowiednie pliki i dokumenty umów oraz faktury. Najlepsze narzędzia CRM dostępne na rynku dają możliwości automatyzacji sprzedaży także poprzez import historycznych rekordów z plików bazy w Excelu.

Myśl o tym jak o budowaniu kartoteki, z której program będzie korzystał przez cały okres swojego funkcjonowania w Twojej firmie aby wykonywać dla Ciebie ważne i jakościowe analizy. Pamiętaj, że robisz to teraz w celu oszczędzaniu cennego czasu w przyszłości.

 

CRM i sprzedaz


Nawet w przypadku nieskomplikowanych pozornie transakcji warto wprowadzić ich przebieg do systemu.

Mało tego! Warto odnotowywać tu także każdą transakcję, która z różnych przyczyn nie doszła do skutku. Dzięki temu w każdej chwili będziesz mógł wrócić do niej, przeanalizować ją i wyciągnąć wnioski z porażki. System CRM będzie też w stanie podpowiedzieć Ci przy użyciu tych danych dlaczego i na jakim etapie najczęściej sprzedaż nie była domykana. Da Ci to niesamowicie cenną wiedzę w pracy każdego handlowca- wiedzę o tym jaki etap swojego lejka sprzedażowego kuleje i co możesz zrobić aby to naprawić!

↳ Umów się na darmową konsultację HubSpot

Dane, na których pracują systemy CRM

Najczęstsze i najistotniejsze dane o klientach jakie przechowuje CRM w celu automatyzacji sprzedaży to między innymi:

Informacje o zamkniętych transakcjach- bardzo ważne dane historyczne, bez których nie może mieć miejsca automatyzacja sprzedaży. Cała historia Twojej pracy jako handlowca zebrana w jednym miejscu.

raporty sprzedazowe


Informacje o toczących się obecnie procesach sprzedaży
-dające Ci stały wgląd w Twoje działania. CRM na podstawie wprowadzonych danych obliczy procentową szansę sprzedaży, wyśle odpowiednie wiadomości e mail po podpięciu Twojej skrzynki pocztowej i ustawi za Ciebie wymagane przypomnienia.

Dlatego tak ważne jest aby podczas rozmów sprzedażowych dokładnie zapisywać ich przebieg i notować informacje pozyskane od klienta.

Staraj się aby Twój notatki były jasne i czytelne. Unikaj skrótów myślowych i niedopowiedzeń. Nigdy więcej nie przeoczysz ważnej daty lub zaplanowanych spotkań- odpowiednie powiadomienie zmienia status kontrahenta na pilny.

Informacje prywatne- To dzięki nim zyskujesz uwagę i przychylność klientów. To bardzo ważne dla Twojej firmy aby utrzymywać jak najlepsze relacje z ludźmi. Status kontrahenta to jedno, ale przyjacielskie relacje są równie ważne.

Dane kontaktowe, preferencje, historia zakupowa, powiązania, dokumenty- To dane, których nie możesz pominąć podczas edytowania i odczytywania konta klienta.

W Twoim interesie jest abyś miał do nich dostęp za każdym razem kiedy wyszukasz konto po nazwie. Czyż nie jest to idealny przykład oszczędności czasu? Faktury, numery telefonów, wspólne kontakty i wydarzenia biznesowe- wszystko w jednym miejscu.

drzewko sprzedazowe


Przykłady skutecznej automatyzacji sprzedaży

Przyjmijmy, że Twoim celem jest pozyskanie klienta, którego brakuje Ci do zrealizowania planu na ten miesiąc. W normalnej sytuacji mógłbyś chwycić za telefon i na ślepo próbować kontaktować się z całą rzeszą ludzi, których numery telefonu posiadasz. Czy zyskasz w ten sposób nowych klientów? Niewykluczone. Czy stracisz masę czasu? Zdecydowanie.

Teraz pomyśl jak to samo zadanie wyglądałoby gdy w grę wejdzie automatyzacja sprzedaży. Zamiast wykonywać dziesiątki telefonów na ślepo cały proces rozpocznie się od sprawdzenia Twoich statystyk.

Możesz zerknąć na przykład na średni czas zamykania sprzedaży i wybrać kontakt z tymi klientami, którzy w przeszłości najszybciej decydowali się na zakup.

Możesz również wykorzystać prognozowanie sprzedaży, które odbywa się przy pomocy odpowiednich modułów w systemie CRM. Dzięki notatkom, przypisanym do klientów, z którymi masz zamiar się skontaktować lepiej wykreujesz dla siebie nowe szansy sprzedaży.

automatyzcja sprzedazy przyklady


Pozyskuj nowych klientów z systemem CRM

Automatyzacja sprzedaży to przede wszystkim oszczędność czasu i mnogość narzędzi, które ułatwiają każdy etap postepowania z klientem.

Zautomatyzowane wysyłanie wiadomości e mail, które możesz skonfigurować aby przypomnieć o płatnościach, spotkaniach lub po prostu wysłać newsletter z nową promocją, inteligentne notatki, memo, przypomnienia, baza dokumentów- to tylko kilka funkcji, które wiążą się z wygodną automatyzacją sprzedaży i są do Twojej dyspozycji z poziomu każdego urządzenia, w każdej chwili. Zwiększ swoje szansy sprzedaży przy pomocy tego uniwersalnego narzędzia.

HubSpot profesjonalne wdrożenia crm Bart Kowalczyk

 

Podsumowanie

Pamiętaj- CRM zadba o Twój komfort podczas rozmowy, negocjacji i zawierania umowy. Zapomnij o sytuacjach, w których nie możesz odnaleźć istotnych w danej chwili informacji lub wyszukiwanie ich zajmuje masę czasu.

Dzięki automatyzacji możesz przygotować się do ważnego spotkania w kilka minut lub odczytywać dane na bieżąco podczas rozmowy!

Od teraz możesz całkowicie poświęcić się klientowi i jego potrzebom oraz obawom. Papierki, terminy i przypomnienia to działka CRM'u.

Automatyzacja to także wnikliwe analizy Twojej skuteczności i wnioski wyciągane z porażek, a wygodna segmentacja leadów według prognozowanych szans na sprzedaż to świetny sposób na organizację Twojej pracy.

avatar
Specjalizuję się w optymalizacji ścieżki zakupowej Klienta. Dostarczam szkolenia sprzedażowe i prospektingowe z wykorzystaniem HubSpot. Zajmuję się także generowaniem nowego biznesu w AutomateNow. Dzielę się swoją wiedzą poprzez organizację szkoleń HubSpot, a także za pośrednictwem podcastów "H2H Sales Automation". Moją misją jest stymulowanie rozwoju naszych Klientów poprzez wykorzystanie strategii inbound we wszystkich obszarach firmy. Wspólnie przeniesiemy Twoją firmę na najwyższy poziom.